Langkau ke kandungan utama

Media Islam Melaporkan : Ingin Serang Daulah Islam, Militer Syi’ah Iraq Salah Jatuhkan Bom, 12 Tewas

Ingin Serang Daulah Islam, Militer Syi’ah Iraq Salah Jatuhkan Bom, 12 Tewas

Shoutussalam – Militer Syi’ah Iraq melakukan kesalahan fatal. Senin, (6/7) jet tempur Sukhoi menjatuhkan bom di wilayah Baghdad. Sedikitnya 12 nyawa warga sipil melayang dalam insiden salah sasaran tersebut. Termasuk tiga bocah dan dua perempuan. Selain itu, tidak kurang dari 25 warga yang lain terluka gara-gara insiden salah mengebom tersebut.

”Terjadi kesalahan teknis yang membuat pesawat militer itu mengalami gangguan dan menjatuhkan bom,” terang Brigjen Saad Maan Ibrahim, juru bicara militer Iraq. Bom salah sasaran itu menghancurluluhkan sejumlah rumah di kawasan Baghdad Jadida di sisi timur ibu kota.
Biasanya militer menggunakan pesawat tersebut untuk menggempur Mujahidin Daulah Islam / Islamic State (IS). Saat insiden terjadi, menurut Ibrahim, pesawat buatan Rusia itu sedang dalam perjalanan kembali ke Pangkalan Udara Rasheed.

Sebelumnya, bersama sejumlah Sukhoi yang lain, pesawat tersebut memang melakukan pengeboman di wilayah Daulah Islam. Ibrahim menduga, salah satu bom di pesawat yang lantas menghantam permukiman itu tersangkut saat ditembakkan ke sasaran.

Akhirnya, bom yang tersangkut tersebut jatuh ke area yang tidak masuk bidikan ketika pesawat kembali ke pangkalan. Tiga rumah rata dengan tanah karena bom Sukhoi tersebut.


“Selain membuat tiga rumah rusak parah, ledakan bom itu membuat sejumlah rumah dan bangunan lainnya hancur. Termasuk harta benda warga,” imbuh Ibrahim. Senin (6/7) stasiun televisi pemerintah menayangkan situasi di Baghdad Jadida pasca jatuhnya bom Sukhoi di permukiman warga. Beberapa pria dalam balutan jumpsuit oranye dan helm biru terlihat sibuk menggali reruntuhan.

Tim penyelamat berlomba dengan waktu untuk menyelamatkan para korban yang mungkin masih bernyawa, tapi tertimbun puing. Sedikitnya satu korban selamat berhasil dievakuasi dari balik reruntuhan kemarin. Korban itu langsung dibaringkan di atas tandu, diselimuti dan kemudian dilarikan ke rumah sakit dengan ambulans.

Belum jelas sampai kapan militer akan mengerahkan timnya untuk menyisir lokasi tersebut guna mencari korban. Untuk sementara, aparat menyegel area permukiman yang kejatuhan bom tersebut.
Sejak pasukan Amerika Serikat (AS) hengkang dari Iraq pada 2011, pemerintah Negeri Seribu Satu Malam itu kewalahan menghadapi serangan bertubi-tubi dari Daulah Islam (Islamic State/IS).

Semakin hari Daulah Islam semakin kuat dan semakin meluas wilayahnya. Hampir seluruh wilayah di utara dan barat Iraq sudah jatuh ke tangan Daulah Islam/IS pada akhir tahun lalu. Karena itu, pasukan Syi’ah Iraq gencar melancarkan serangan pengeboman di berbagai wilayah Daulah Islam.

Sukhoi jenis Su-25 yang tidak sengaja menjatuhkan bom di kawasan Baghdad Jadida itu adalah armada hibah dari Rusia dan Iran. Iraq menerima pesawat-pesawat tersebut tahun lalu. Rusia dan Iran sengaja menyumbangkan jet-jet tempur untuk mendukung militer Syi’ah Iraq. Khususnya perang melawan Daulah Islam/IS yang menguasai hampir seluruh wilayah Iraq.

Sebenarnya, Su-25 adalah pesawat yang cukup tangguh dan presisi untuk melancarkan serangan ke darat. Namun, armada Su-25 milik militer Syi’ah Iraq itu bukanlah pesawat baru. Jet-jet tempur tersebut sudah tua. Karena itu, fungsi pesawat-pesawat tersebut sudah tidak maksimal.

Iraq membutuhkan armada jet tempur yang lebih baru. Beberapa waktu lalu AS telah menyanggupi pemesanan 36 pesawat F-16 untuk Iraq.Sayang, sampai sekarang belum ada satu pesawat pun yang dikirimkan ke Iraq. AS malah mengirimkan pesanan pertama F-16 itu ke Arizona, tempat pasukan Syi’ah Iraq menjalani pelatihan militer.

[ayuz/AFP/Al-Jazeera].

Ulasan

Catat Ulasan

Ulaslah Yang Terbaik..

Catatan Minggu lepas popular

Celcom Xpax tawar pelan internet sehingga 15GB

Zalman Aefendy (dua, kanan) pada majlis pengenalan pelan Xpax baharu. CELCOM Xpax memperkenalkan Pelan Internet Xpax yang menawarkan sehingga 15GB kuota internet bersama Music Walla dan Video Walla Percuma.
Pelanggan juga dapat menikmati ciri tambahan yang dipertingkatkan untuk melengkapi gaya hidup digital mereka seperti Pelan Harian RM5 (2GB), Pelan Mingguan RM6 (500MB), RM19 (5GB) dan Pelan Bulanan RM79 (15GB, dengan Music Walla percuma dan 15GB Video Walla).
Ketua Pegawai Pemasaran Celcom Axiata Berhad, Zalman Aefendy Zainal Abidin berkata, pelan Internet Xpax dan ciri tambahannya adalah tawaran yang terhebat bagi memenuhi gaya hidup digital pelanggan.
“Kami inginkan pelanggan menikmati pengalaman internet digital terbaik dengan rangkaian Lightning Fast LTE Celcom, tanpa kebimbangan kehabisan kuota data.
“Celcom komited memenuhi kehendak pelanggan prabayar yang menginginkan lebih banyak internet dengan harga berpatutan, tanpa sebarang kerumitan. Dengan Xpax #nokelentong, apa yang …

RAMLY bakal jadi pesaing hebat produk McD

Iklan Penaja SHAH ALAM, 7 OGOS: Selepas tentangan hebat diberikan kepada premis makanan segera McDonalds berhubung isu boikot ekoran serangan rejim Zionis terhadap Palestin, pengguna tempatan mula mengalihkan perhatian dan memberikan sokongan terhadap produk Halal Burger Ramly.

Laman sosial facebook sudah pastinya menjadi tumpuan berkenaan usaha itu sebagai alternatif dalam mendapatkan hidangan makanan segera yang dimiliki sepenuhnya oleh orang Islam.
Kebanyakan pelayar laman sosial memberikan respon positif terhadap perkara ini selain berkongsi gambar hidangan burger Ramly yang boleh didiapati di beberapa premisnya iaitu Ramly Halal Mart, Ramly Kiosk dan Ramly Café.

Safrina Sulaiman Safri, berkata pengusaha produk tempatan perlu memanfaatkan peluang yang ada untuk menarik perhatian pengguna.

“Inilah masa terbaik local brands nak ambik kesempatan tarik hati pelanggan setia McD…keluarkan produk yang macam McD tapi local made (buatan tempatan). siap ada burger oblong lagi.
“Mac…

SENARAI KEDUDUKAN TERKINI ORANG MELAYU PALING KAYA DI MALAYSIA TAHUN 2016

Berdasarkan kedudukan ranking senarai 50 orang terkaya di Malaysia pada tahun 2016 yang dikeluarkan oleh majalah perniagaan popular Forbes, (www.forbes.com) terdapat tujuh individu melayu tersenarai dalam ranking tersebut Kesemua mereka yang tersenarai sebagai individu berbangsa melayu Islam terkaya di Malaysia pada tahun 2016 adalah seperti berikut

1. Tan Sri Syed Mokhtar Al­bu­­khary Tan Sri Syed Mokhtar Al­bu­­khary merupakan orang melayu paling kaya di Malaysia dengan nilai kekayaan sebanyak AS$1.45 bilion pada tahun 2016 Beliau yang berusia 64 tahun memulakan karier perniagaannya sebagai pedagang beras dan tidak mempunyai latar belakang pendidikan tinggi Bagaimanapun usaha beliau sepanjang bergelar seorang ahli perniagaan, kini beliau menjalankan pelbagai perniagaan terutamanya menerusi syarikat tersenarai di Bursa Malaysia, iaitu MMC Corp. dan DRB-Hicom Beliau yang juga pengerusi pengerusi Yayasan Al-Bukhary merupakan individu yang kekal dalam senarai top 10 orang terkaya di Mal…

Hai-O (Hairuddin Omar) juga lincah di dapur

HAI O, bukan nama asing dalam arena bola sepak negara. Tetapi adakah anda tahu, selain lincah di padang, beliau juga lincah di dapur ketika memasak di restoran miliknya, Restoran Adeq Sue Ikan Bakar di Jalan Kamarudin, Kuala Terengganu.

Dari bintang bola sepak, pemilik nama sebenar Hairuddin Omar ini sekarang sudah bergelar Pengarah Eksekutif Pemasaran Adeq Sue Resources Sdn Bhd (Adeq Sue).  

Jika ada masa luang dan tiada latihan bola sepak, Hai O, 35,  menguruskan restorannya bahkan beliau tidak kekok membasuh pinggan dan gelas.

“Semua bermula pada 2011, saya berbincang dengan ahli keluarga untuk memulakan perniagaan. Memandangkan dalam keluarga, kakak saudara saya, Shukuriah Abd Ghafar atau Kak Sue berkemahiran dan pandai memasak, jadi kami sepakat buka restoran.

“Modal permulaan untuk buka restoran adalah RM150,000 dikongsi bersama Kak Sue dan suaminya, Mohd Kamal Ariffin yang menguruskan bahagian kewangan. Kos itu meliputi kos membangunkan kawasan restoran yang me…

iPay88 sasar Timur Tengah

Kok Long menjelaskan mengenai perancangan iPay88.
SYARIKAT iPay88 Sdn Bhd (iPay88) kini menyasarkan meluaskan pasaran e-dagang ke Timur Tengah.
Pengasas bersama dan Pengarah Eksekutifnya, Chan Kok Long berkata, iPay88 telah pun diiktiraf dan dipercayai di rantau Asia seperti Hong Kong dan Bangladesh. Menurutnya, iPay88 menjangkakan peningkatan pendapatan dari pasaran antarabangsa menjelang akhir tahun ini.
"Walaupun Malaysia masih mengetuai dari segi pertumbuhan hasil, dari segi jumlah jualan, iPay88 melihat pertumbuhan 34 peratus di Indonesia untuk suku pertama dan kedua 2017 berbanding dengan tempoh yang sama pada 2016.
"Jumlah urus niaga di Indonesia juga meningkat sebanyak 97 peratus tempoh yang sama. Jumlah jualan di Filipina meningkat sebanyak 64 peratus dan jumlah urus niaga mencatatkan pertumbuhan sebanyak 44 peratus.
"Bangladesh adalah peserta akhir dalam sektor e-dagang, namun ia telah mencatatkan pertumbuhan yang luar biasa dalam masa yang singkat," kata…

Catatan popular daripada blog ini

Ceramah Anwar Ibrahim Di Gopeng (Video)

Ceramah terbaru Anwar : KlikSINI

Ceramah Terkini!!! Mat Sabu (video)

Mat Sabu: Buat Perubahan Besar Kita Ambil Ahli Putrajaya


Dato' Omar Abu Bakar - Saya Terlibat Dalam Perancangan Fitnah Liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (video panas!!)

[Klik Start Jika Nak Dengar Radio] Eksklusif Bersama Radio CiliFM Buat Permintaan Lagu Klik SINI