Langkau ke kandungan utama

Media Islam Melaporkan : Ingin Serang Daulah Islam, Militer Syi’ah Iraq Salah Jatuhkan Bom, 12 Tewas

Ingin Serang Daulah Islam, Militer Syi’ah Iraq Salah Jatuhkan Bom, 12 Tewas

Shoutussalam – Militer Syi’ah Iraq melakukan kesalahan fatal. Senin, (6/7) jet tempur Sukhoi menjatuhkan bom di wilayah Baghdad. Sedikitnya 12 nyawa warga sipil melayang dalam insiden salah sasaran tersebut. Termasuk tiga bocah dan dua perempuan. Selain itu, tidak kurang dari 25 warga yang lain terluka gara-gara insiden salah mengebom tersebut.

”Terjadi kesalahan teknis yang membuat pesawat militer itu mengalami gangguan dan menjatuhkan bom,” terang Brigjen Saad Maan Ibrahim, juru bicara militer Iraq. Bom salah sasaran itu menghancurluluhkan sejumlah rumah di kawasan Baghdad Jadida di sisi timur ibu kota.
Biasanya militer menggunakan pesawat tersebut untuk menggempur Mujahidin Daulah Islam / Islamic State (IS). Saat insiden terjadi, menurut Ibrahim, pesawat buatan Rusia itu sedang dalam perjalanan kembali ke Pangkalan Udara Rasheed.

Sebelumnya, bersama sejumlah Sukhoi yang lain, pesawat tersebut memang melakukan pengeboman di wilayah Daulah Islam. Ibrahim menduga, salah satu bom di pesawat yang lantas menghantam permukiman itu tersangkut saat ditembakkan ke sasaran.

Akhirnya, bom yang tersangkut tersebut jatuh ke area yang tidak masuk bidikan ketika pesawat kembali ke pangkalan. Tiga rumah rata dengan tanah karena bom Sukhoi tersebut.


“Selain membuat tiga rumah rusak parah, ledakan bom itu membuat sejumlah rumah dan bangunan lainnya hancur. Termasuk harta benda warga,” imbuh Ibrahim. Senin (6/7) stasiun televisi pemerintah menayangkan situasi di Baghdad Jadida pasca jatuhnya bom Sukhoi di permukiman warga. Beberapa pria dalam balutan jumpsuit oranye dan helm biru terlihat sibuk menggali reruntuhan.

Tim penyelamat berlomba dengan waktu untuk menyelamatkan para korban yang mungkin masih bernyawa, tapi tertimbun puing. Sedikitnya satu korban selamat berhasil dievakuasi dari balik reruntuhan kemarin. Korban itu langsung dibaringkan di atas tandu, diselimuti dan kemudian dilarikan ke rumah sakit dengan ambulans.

Belum jelas sampai kapan militer akan mengerahkan timnya untuk menyisir lokasi tersebut guna mencari korban. Untuk sementara, aparat menyegel area permukiman yang kejatuhan bom tersebut.
Sejak pasukan Amerika Serikat (AS) hengkang dari Iraq pada 2011, pemerintah Negeri Seribu Satu Malam itu kewalahan menghadapi serangan bertubi-tubi dari Daulah Islam (Islamic State/IS).

Semakin hari Daulah Islam semakin kuat dan semakin meluas wilayahnya. Hampir seluruh wilayah di utara dan barat Iraq sudah jatuh ke tangan Daulah Islam/IS pada akhir tahun lalu. Karena itu, pasukan Syi’ah Iraq gencar melancarkan serangan pengeboman di berbagai wilayah Daulah Islam.

Sukhoi jenis Su-25 yang tidak sengaja menjatuhkan bom di kawasan Baghdad Jadida itu adalah armada hibah dari Rusia dan Iran. Iraq menerima pesawat-pesawat tersebut tahun lalu. Rusia dan Iran sengaja menyumbangkan jet-jet tempur untuk mendukung militer Syi’ah Iraq. Khususnya perang melawan Daulah Islam/IS yang menguasai hampir seluruh wilayah Iraq.

Sebenarnya, Su-25 adalah pesawat yang cukup tangguh dan presisi untuk melancarkan serangan ke darat. Namun, armada Su-25 milik militer Syi’ah Iraq itu bukanlah pesawat baru. Jet-jet tempur tersebut sudah tua. Karena itu, fungsi pesawat-pesawat tersebut sudah tidak maksimal.

Iraq membutuhkan armada jet tempur yang lebih baru. Beberapa waktu lalu AS telah menyanggupi pemesanan 36 pesawat F-16 untuk Iraq.Sayang, sampai sekarang belum ada satu pesawat pun yang dikirimkan ke Iraq. AS malah mengirimkan pesanan pertama F-16 itu ke Arizona, tempat pasukan Syi’ah Iraq menjalani pelatihan militer.

[ayuz/AFP/Al-Jazeera].

Ulasan

Catat Ulasan

Ulaslah Yang Terbaik..

Catatan Minggu lepas popular

Syarikat MLM terkemuka di malaysia CNI Malaysia kini berwajah baru.

CNI Malaysia kini berwajah baru dan menggunakan sistem online dalam bisnesnya. Mereka memperkenalkan O2O frenz plan.

Apa itu o2o frenz plan? o2o frenz plan adalah MENJANA KEUNTUNGAN SETIAP KALI ANDA BERBELANJA. Dengan pengalaman CNI 30 tahun dalam industri MLM di malaysia.

CNI malaysia menyediakan tawan paling hebat dan diskaun untuk 7 juta produk dan termasuk produk CNI yang bertarah GMP.

O2O plan juga adalah peluang terbaik untuk rakyat malaysia memulakan perniagaan secara online. Hanya bermodal permulaan RM50 sahaja anda sudah layak untuk menyertai plan O2O plan terkini CNI Malaysia.

jika anda berminat boleh layari link ini : www.cni.my/976745/o2o


www.gajimasyuk.com

CNI Holdings Berhad, menjalin kerjasama dengan 11street dalam usaha untuk menerokai pasaran atas talian.

CNI Holdings Berhad, menjalin kerjasama dengan 11street dalam usaha untuk menerokai pasaran atas talian.
Ketua Pegawai Eksekutif 11street, Chuljin Yoon berkata, sebagai sebuah platform perniagaan runcit online, penyertaan CNI dalam atas talian adalah satu strategi yang penting.
"Menerusi kerjasama ini, CNI akan membuka rangkaian lain dalam menembusi pasaran dan dijangka akan meningkatkan jualan sebanyak 30 peratus dalam tempoh enam bulan.
"Kami yakin jumlah itu akan terus meningkatkan apabila CNI memperkenalkan pelbagai produk terlaris dalam platform ini," katanya. Sejak kerjasama pada Januari 2017, CNI telah memperkenalkan pelbagai jenis produk di 11street daripada makanan tambahan kesihatan, penjagaan diri, kosmetik serta makanan dan minuman.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif CNI, Kelvin Koh berkata, keputusan untuk menyertai digital dengan 11street berikutan keadaan persekitaran perniagaan semasa. "Sejak Januari lalu, kami mencatatkan peningkatan jualan ket…

Menjadi Hamba Seks, Jutawan Kosmetik Jadi Tumpuan Ramai

Biodata Hanni Borhan jutawan kosmetik Jamu Susuk Dara dijadikan hamba seks oleh suami. Facebook Dato Seri Hanni Borhan mengemparkan ramai pengguna laman sosial apabila beliau meluahkan masalah rumah tangga kepada umum. Menerusi luahannya dilaman sosial, Hanni Borhan kecewa dengan sikap suaminya yang hanya menjadikan beliau sebagai hamba seks dan juga tempat pengeluaran duit seperti mesin ATM. Lebih teruk lagi, suami Hanni Borhan yang dikenali sebagai remi turut terjerumus ke dalam penagihan dadah. Kisah perit Hanni Borhan kini mendapat perhatian dan sokongan moral oleh ramai pembaca yang mengikuti perkembangannya dilaman sosial.


Biodata Hanni Borhan Jutawan Dijadikan Hamba Seks Suami

Nama Penuh: Hanni Binti Borhan

Umur: 27 Tahun

Asal: Klang Selangor

Pekerjaan: Ahli perniagaan dan pengasas produk Jamu Susuk Dara (JSD)

Nama Suami: Remi

Gelaran Pangkat: Dato Seri

Tahun Perkahwinan: 23 November 2012

Bilangan anak: 3 orang

Facebook: https://www.facebook.com/borhan.hanni

Produk Hanni Borhan Pengasas …

Platinum Oil lantik pengedar baru di Kelantan

PLATINUM Oil & Gas (M) Sdn Bhd melantik pengedar utama baharu di Kelantan iaitu Sir Platinum Oil and Service yang diterajui oleh Pengarahnya, Mohd Kamal Ahmad Zukhi. Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Suhaimi Hashim berkata, pemilihan Sir Platinum Oil and Service sebagai pengedar utama adalah berdasarkan keyakinan dan kesungguhan ditunjukkan Kamal @ Nasir.
“Semangat dan komitmen yang ditunjukkan Kamal untuk berkongsi manfaat dan kelebihan minyak enjin Platinum Oil cukup membanggakan. “Beliau juga mahu menyumbang serta menambah peluang ekonomi kepada seluruh penduduk khususnya di negeri Kelantan,” katanya. Mengikut statistik, jumlah persendirian yang berdaftar di Kelantan telah mencech hampir 980,000 pada tahun lalu.
“Oleh kerana itu, kami menyasarkan penguasaan sebanyak lima peratus daripada jumlah tersebut,” katanya. Jenama Platinum Oil ini juga merupakan 100 peratus milik bumiputera dan berjaya menembusi pasaran hingga 28 buah negara. Pihaknya turut menyasarkan mencapai sasa…

Ceramah Terkini!!! Mat Sabu (video)

Mat Sabu: Buat Perubahan Besar Kita Ambil Ahli Putrajaya


Catatan popular daripada blog ini

Ceramah Anwar Ibrahim Di Gopeng (Video)

Ceramah terbaru Anwar : KlikSINI

Ceramah Terkini!!! Mat Sabu (video)

Mat Sabu: Buat Perubahan Besar Kita Ambil Ahli Putrajaya


Dato' Omar Abu Bakar - Saya Terlibat Dalam Perancangan Fitnah Liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (video panas!!)

[Klik Start Jika Nak Dengar Radio] Eksklusif Bersama Radio CiliFM Buat Permintaan Lagu Klik SINI