Langkau ke kandungan utama

Dulu jurutera, kini Sifu FB Ads

Dulu jurutera, kini Sifu FB Ads
Jamal (duduk, dua kanan) bersama Hussamuddin (duduk, tiga kanan) ketika mengadakan lawatan ke Kompleks Kumpulan Media Karangkraf.


SELARAS dengan populariti Facebook di kalangan usahawan-usahawan tempatan yang menggunakan pengiklanan Facebook dalam perniagaan, melonjakkan lagi nama Jamaluddin Bahari atau lebih dikenali sebagai Sifu Jamal.

Anak kelahiran Temerloh, Pahang ini memulakan langkah dalam dunia pemasaran dan pengiklanan internet apabila mendapat inspirasi daripada ikon jutawan internet, Irfan Khairi pada akhir 2008.

Jamal yang mempunyai Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam di Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu berkata, pada mulanya dia menjadikan perniagaan internet ini secara sambilan ketika masih bekerja sebagai jurutera awam di Jabatan Kerja Raya (JKR).
Selepas membaca sebuah artikel berkaitan perniagaan internet itu, dia mula mencubanya.
“Namun, saya tidak ada modal untuk menjual produk, jadi saya bermula dengan menghasilkan e-book dalam genre panduan suami isteri.

“Ketika itu saya baru sahaja berkahwin sebab itulah datangnya idea untuk saya keluarkan e-book tersebut,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Menurutnya, pada mulanya, dia tidak mempunyai pembeli walaupun telah dua minggu menjual e-book itu menerusi laman web dengan hanya RM30.
Tidak mudah berputus asa, Jamal tetap yakin e-booknya itu pasti akan mempunyai pembeli sendiri kelak.

Akhirnya, doa Jamal termakbul apabila memperoleh pembeli yang pertama dan jualan e-booknya semakin meningkat saban hari.
Bermula daripada itu, Jamal kembali yakin dan melihat peluang yang cerah dalam perniagaan tersebut sehingga dia membuat keputusan untuk berkecimpung secara serius bermula April 2010.

Bergerak dengan lebih agresif, Jamal terus menghasilkan e-book keduanya, Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan pada 2009 dan begitu mendapat sambutan sehinggalah kini, walaupun hak miliknya telah bertukar tangan.

Sepanjang penglibatannya dalam bisnes internet, Jamal mempunyai tujuh e-book sendiri dan kerjasama beberapa syarikat lain.



Pernah dipandang rendah  

Jamal mengakui meninggalkan pekerjaan dan rakan-rakan yang telah empat tahun sama-sama bekerja sememangnya menyedihkan tetapi dia tetap nekad untuk berhenti kerja.
“Ketika saya mengambil keputusan untuk berhenti kerja, saya menerima pelbagai pandangan daripada rakan-rakan sekerja.

“Ada yang seolah-olah memperlekeh dan memandang rendah tentang perniagaan e-book sama ada mampu pergi jauh atau tidak,” katanya.

Rentetan itu, Jamal sedikit ‘down’ kerana ada yang memperkecilkan hasratnya. Namun, dia tetap menggenggam impian untuk menjadi usahawan internet berjaya pada suatu hari nanti.
Berkat semangat rakan-rakannya yang lain, Jamal kembali positif dengan keputusan itu.
Selain e-book, dia juga aktif sebagai usahawan produk digital iaitu Quran Digital, usahawan produk fizikal, pemasaran affiliate dan blogger.

Bercerita tentang perjalanan hidupnya, Jamal berkata, dia sememangnya merupakan seorang yang minat berniaga.

Dia mula berniaga sejak di awal bangku sekolah lagi dengan menjual kacang dan gula-gula di Sekolah Rendah Kebangsaan Tanjung Lalang, Pahang.

Apabila tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Jamal juga telah mula aktif berniaga pakaian terpakai. Apabila menyambung pelajaran di UiTM, dia turut berniaga dengan menjual kad tambah nilai, jersi dan ketika cuti semester dia akan mengikut orang menjual durian, jam lelong dan tudung.

“Saya tidak gemar bercuti suka-suka. Saya lebih suka jika masa lapang itu diisi dengan benda yang berfaedah kerana cepat bosan.

“Alhamdulillah, walaupun sibuk berniaga, saya berjaya menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam dengan Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) 3.5 ke atas dan mendapat pembiayaan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) secara percuma,” katanya.

Sebelum berkecimpung dalam dunia perniagaan, Jamal juga pernah bekerja sebagai buruh kasar pembinaan, berniaga nasi lemak, kerja sebagai buruh konkrit dan multi-level marketing (MLM).

Buat kajian Facebook Ads

Bermula 2011, Jamal banyak memberi fokus kepada Facebook Ads (FB Ads) sebagai medium pemasaran atas talian (online marketing) dengan menjual produk-produk fizikal seperti cermin mata, barangan bayi, baju jersi, baju pelikat, jam azan dan al-Quran digital.
Kemudian, Jamal menubuhkan syarikat, SifuFBads Sdn Bhd pada awal 2013 yang memfokuskan kepada latihan dan konsultasi dalam pemasaran internet.

Bermula dengan dua kakitangan, sehinggalah syarikat itu memiliki 12 kakitangan dalam masa setahun setengah ditubuhkan. Kini, sudah mencecah 30 orang dan bakal menjadi 40 kakitangan pada Disember ini.

Syarikat itu menyediakan latihan dan nasihat kepada peniaga-peniaga internet untuk mempelajari gaya dan teknik yang betul untuk berniaga di internet.
“Ketika itu memang tidak ramai membuka kelas latihan mengenai pemasaran internet. Dengan hanya kehadiran pelajar sebanyak 50 orang,
jumlah itu semakin bertambah menyebabkan saya terpaksa menyewa di Sungai Besi dan mengambil tiga pekerja sebagai pembantu.

“ Seminar pertama saya dihadiri 50 peserta, kemudian semakin b e r t amb a h kepada 70 dan 100 orang,” katanya dan memberitahu bayaran yuran RM70 seorang.

Bercerita tentang seminar dan kursus yang dianjurkannya, katanya, dia sentiasa mencari ruang dan peluang menambah ilmu serta memperbaiki silibus dalam setiap pengajaran kerana baginya, ilmu dalam bidang pemasaran internet sentiasa berubah.
Mengenai penglibatannya dalam pengiklanan Facebook, Jamal berkata, dia melakukan kajian hampir enam bulan pada 2011.

Menurutnya, ketika itu, Facebook mula dikenali ramai sebagai medium jualan produk.
“Kajian itu dilakukan bagi mencuba terlebih dulu cara menjual pelbagai produk yang efektif sehingga akhirnya saya dapat menghasilkan silibus sendiri.
“Saya membuat kajian seperti gambar apa yang sesuai untuk meningkatkan jualan dan tajuk yang terbaik bagi menarik pelanggan, sekali gus membuahkan hasil dan menambah pendapatan peniaga,” katanya.

Lahir ramai alumni cemerlang

Jamal yakin SifuFBads mampu menjadi pilihan ramai pelajar dengan membina kredibiliti yang besar dan melahirkan ramai alumni yang berjaya menerusi pengiklanan di Facebook.
Kejayaan pelajarpelajar SifuFBads dalam membina jenama mereka dalam pasaran adalah bukti kejayaan syarikat SifuFBads.

“Sehingga kini, kami telah melahirkan ramai alumnialumni SifuFBads yang berjaya dalam pelbagai perniagaan dan jenama di pasaran tempatan.
“Antara jenama-jenama itu adalah Marshmallowscarf, Wasima Wafa (gel Amani), Mamadil, dan De’Xandra. Manakala, ikon yang turut menyertai seminar, antaranya adalah Fizo Omar dan Neelofa,” katanya.

Jamal juga bersyukur kerana seminar-seminar yang diadakan turut menarik ramai tokoh-tokoh dan individu yang terkenal di tanah air dan juga dari negara jiran, sekali gus meningkatkan lagi kepercayaan orang ramai menyertai program dianjurkan oleh syarikatnya pada masa akan datang.

“Antara tokoh yang berkolaborasi dengan kami ketika seminar ialah Prof Muhaya, Datuk Hussamuddin Yaacub (Pengarah Urusan Karangkraf), dan juga Dr Ary Ginanjar (pengasas ESQ). Yang terbaru, Datuk Seri Vida turut mendapatkan konsultasi dan latihan dari SifuFBads,” katanya.

Menurutnya, dia mendapat kepuasan apabila berkongsi pengetahuan dengan ramai orang menerusi kelas pemasaran dan pengiklanan ini.

Dia juga mengakui kejayaan peningkatan jualan yang diperoleh oleh peserta selepas menghadiri kelas pemasarannya itu adalah antara perkara yang menggembirakannya.
“Saya gembira apabila mengetahui ada peserta yang mampu menjana pendapatan lima kali ganda. Ada juga yang sudah hampir gagal tetapi perniagaan meningkat semula apabila menggunakan pengiklanan di laman sosial,” katanya.

Fokus latihan korporat

Jamal berkata, dia membuat seminar pertama secara besar-besaran pada 2014 di Wisma MCA Kuala Lumpur dengan kehadiran 1,000 peserta.

“Daripada 1,000 peserta, meningkat kepada 1,300 peserta sehinggalah kepada 1,400 peserta pada peringkat awal dan akhirnya mencecah sehingga 2,000 hingga 2,500 peserta pada seminar seterusnya,” katanya.

Menurutnya, persaingan dalam penganjuran seminar pemasaran dan pengiklanan agak ramai di dalam pasaran tempatan tetapi jarang diadakan dalam skala yang besar.
“Mungkin kerana seminar yang besar memerlukan modal dan kos yang agak besar,” katanya.

Mengulas mengenai perancangan jangka panjang syarikatnya, Jamal berkata, SifuFBads mahu memberikan tumpuan kepada konsultasi dan latihan bersama syarikat korporat bermula tahun hadapan.

“Tahun ini kita sudah mula tetapi akan lebih agresif pada tahun hadapan.
“Kita akan buat dengan syarikat korporat,” katanya.
Menurutnya, syarikatnya juga akan menganjurkan seminar pertama di Indonesia pada awal tahun hadapan.

Katanya, pihaknya merancang untuk melantik francaisor pelatih di negara itu pada masa akan datang tetapi masih mengekalkan silibus yang disediakan oleh SifuFBads.

Bagi mengukuhkan lagi jenamanya, Jamal berkata, pihaknya akan membeli kira-kira 30 papan iklan bagi memperkenalkan lagi jenama SifuFBads kepada orang ramai.
Menurutnya, 10 papan iklan akan di pasang di Lebuh Raya Utara-Selatan (Plus) dan Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) serta selebihnya di sekitar Lembah Klang.

Sinar Harian Online

Image result for satu peluang hebat IKLAN DAPAT DUIT

Ulasan

Catatan Minggu lepas popular

Pita data sokongan hilang, CIMB tingkat keselamatan

CIMB Group Holdings Bhd meningkatkan langkah keselamatan di semua salurannya, berikutan beberapa pita magnetik mengandungi data sokongan telah hilang dalam perjalanan semasa satu operasi rutin. Bagaimanapun, CIMB Group mengesahkan pita tersebut tidak mengandungi sebarang maklumat pengesahan peribadi seperti Nombor Pengesahan Peribadi (PIN), kata laluan atau nombor Nilai PengesahanKad (CVV). “Sesetengah pita tersebut mengandungi maklumat tertentu pelanggan CIMB Bank dan anak-anak syarikatnya. Berikutan siasatan menyeluruh dan terperinci, pihak bank mendapati tiada bukti bahawa maklumat tersebut telah dikompromi sama sekali,” menurut CIMB Group dalam kenyataan hari ini.
Menurutnya, pihak bank memilih untuk mengambil langkah konservatif dalam menitikberatkan​​​​​​​keselamatan dan perlindungan data, dan sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa selain mengandakan usaha untuk melindungi kepentingan para pelanggan. Oleh kerana pita tersebut mengandungi data sokongan, maklumat pelanggan masih…

Bisnes Online, Hanya Daftar dan Terima duit ke CIMB atau Maybank anda.

Modal anda RM1100 anda akan dapat RM8000.
Modal anda RM2200 anda akan dapat RM16,000.
Modal anda RM3300 anda akan dapat RM24,000.
Modal anda RM4400 anda akan dapat RM32,000.
Modal anda RM5500 anda akan dapat RM40,000. Untuk maklumat layari bit.ly/1lotdapatRM400
bit.ly/1lotdapatRM400 Nota : sebelum join sila faham plan dan konsep bisnes real ini. Jangan buat keputusan terburu-buru.

Jawapan Tuduhan dan Fitnah Bodoh Syria care Malaysia Terhadap Daulah Islam. [ Dunia Islam ]

ini pula adalah kebodohan syriakari kali yang ke-100.

Untuk melihat kebodohan,fitnah dan penipuan mereka 1-99 sila rujuk revolusiislam.com. pada kotak search sila taip kari atau FSA atau syriakari... admin telah tunjukkan bukti fitnah, penipuan dan kebodohan mereka dalam melaporkan berita2 konflik di Syria dan Iraq.

Kebodohan Syriakari dalam melaporkan sesuatu isu sebenarnya reflect akan kebodohan admin2nya. ustaz2 dan Sheikh di belakang syriakari pula tidak mengambil berat akan bentuk reporting.

Daulah mengeluarkan kenyataan menjemput kristian kepada Islam. Jika mereka tidak mahu kepada Islam tidak mengapa. (Kristian adalah kafir najis dan pig anyway). Daulah memberi mereka syarat ke dua iaitu bayar jizyah 2% dan sebagai balasan ISIS akan protect jiwa dan harta kristian. Sesiapa yang memerangi kristian yang telah membayar jizyah, golongan ini akan diperangi oleh Daulah.

 dan jika kristian ini tidak mahu kepada Islam dan tidak mahu membayar jizyah.. di dalam hukum Islam, me…

Menjadi Hamba Seks, Jutawan Kosmetik Jadi Tumpuan Ramai

Biodata Hanni Borhan jutawan kosmetik Jamu Susuk Dara dijadikan hamba seks oleh suami. Facebook Dato Seri Hanni Borhan mengemparkan ramai pengguna laman sosial apabila beliau meluahkan masalah rumah tangga kepada umum. Menerusi luahannya dilaman sosial, Hanni Borhan kecewa dengan sikap suaminya yang hanya menjadikan beliau sebagai hamba seks dan juga tempat pengeluaran duit seperti mesin ATM. Lebih teruk lagi, suami Hanni Borhan yang dikenali sebagai remi turut terjerumus ke dalam penagihan dadah. Kisah perit Hanni Borhan kini mendapat perhatian dan sokongan moral oleh ramai pembaca yang mengikuti perkembangannya dilaman sosial.


Biodata Hanni Borhan Jutawan Dijadikan Hamba Seks Suami

Nama Penuh: Hanni Binti Borhan

Umur: 27 Tahun

Asal: Klang Selangor

Pekerjaan: Ahli perniagaan dan pengasas produk Jamu Susuk Dara (JSD)

Nama Suami: Remi

Gelaran Pangkat: Dato Seri

Tahun Perkahwinan: 23 November 2012

Bilangan anak: 3 orang

Facebook: https://www.facebook.com/borhan.hanni

Produk Hanni Borhan Pengasas …

AWEK-AWEK CUN AJAK BUAT BISNES..RUGI TAK JOIN..

FOTO HIASAN.

[ IKLAN ] Bisnes Online..

Modal cuma RM55.00 untuk memulakan bisnes.

beli 1 lot = RM55 bonus anda RM400.00 
beli 2 lot = RM110 bonus anda RM800.00 
beli 10 lot = RM550 bonus anda RM4000.00 
beli 100 lot = RM5500 bonus anda RM40,000.00

Belilah berapa lot yang anda mampu...

Tiada paksaan...

Cuba anda perhatikan jika anda beli 4000 lot = RM220,000.00

Ini hasilnya : RM1,600,000.00

Anda sudah bergelar JUTAWAN!!!!! Mudah kan kan kan..

Sertai kami sekarang anda mampu megubahnya!!

Maklumat link kat sini :

* http://biz55.lot.my
* http://revobiziklan.blogspot.com
* https://www.facebook.com/UsahawanInternetBoss
* https://www.facebook.com/groups/geng2usahawan

Catatan popular daripada blog ini

Ceramah Anwar Ibrahim Di Gopeng (Video)

Ceramah terbaru Anwar : KlikSINI

Ceramah Terkini!!! Mat Sabu (video)

Mat Sabu: Buat Perubahan Besar Kita Ambil Ahli Putrajaya


Dato' Omar Abu Bakar - Saya Terlibat Dalam Perancangan Fitnah Liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (video panas!!)

[Klik Start Jika Nak Dengar Radio] Eksklusif Bersama Radio CiliFM Buat Permintaan Lagu Klik SINI