"Pemimpin Umno minta Najib ‘tidak gopoh’ panggil PRU-13"

Walaupun perbuatan mengapi-apikan perkauman yang dilakukannya dengan sungguh-sungguh dan konsisten sejak selepas pilihan raya umum 2008 lalu berjaya membangangkan majoriti orang Melayu untuk menyokong Umno, tetapi parti pembakar api perkauman itu jelas kelihatan tidak begitu yakin untuk menghadapi pilihan raya umum sekali lagi.

Malaysian Insider hari ini melaporkan:

Pemimpin-pemimpin Umno dan para pembantu Datuk Seri Najib Razak dipercayai telah meminta beliau agar ‘menangguhkan’ idea mahu memanggil pilihan raya umum tergempar dengan menekankan, perdana menteri tidak harus menganggap peningkatan popularitinya sebagai kayu ukur parti itu sudah diterima sepenuhnya oleh rakyat.

Presiden Umno ini mengadakan pertemuan dengan kepimpinan Umno Johor kelmarin di mana beberapa pemimpin telah berkongsi keprihatinan mereka tentang populariti parti dominan Barisan Nasional (BN) itu.

“Datuk Seri Najib memang popular, tidak ada siapa yang boleh meragui. Bagaimanapun parti tidak popular di sesetengah negeri seperti di Johor,” kata seorang pemimpin Umno kepada The Malaysian Insider yang tidak mahu identitinya didedahkan (baca selanjutnya dalam berita bertajuk "Pemimpin Umno minta Najib ‘tidak gopoh’ panggil PRU-13").
Saya cukup bimbang dengan sikap pemimpin-pemimpin Umno yang dilaporkan itu. Susah hati sungguh saya apabila mereka sedar bahawa rakyat tidak boleh lagi dianggap anjing pecacai parti puaka mereka.

Sebabnya, bila Umno sedar diri lagu tu, saya nampak lebih lama lagilah cengkaman dan pemerintahan parti yang Tun Dr Mahathir Mohamad kata sudah jadi parti perasuah itu. Kalau Umno bersikap bijak apabila ia kelihatan begitu sensitif dengan apa jua kajian dan pandangan yang orang buat terhadapnya, alamat celaka berpanjanganlah negara kita ini di bawah pemerintahan Umno.

Habislah bab Umno bijak dan sedar diri dan lebih lama lagilah negara kita dilanda celaka.

Bab dapatan soal selidik ni pula, walaupun saya amat menghormati kajian Merdeka Center dan mana-mana badan pengkaji sekalipun, tetapi saya harap saya boleh menganggap mana-mana kajian sekalipun tidak semestinya tepat dan sempurna dalam mencerminkan sentimen rakyat seluruhnya - walaupun ia memang merupakan kayu ukur yang sangat penting dan perlu diambil kira.

Pertama, bab sokongan kepada Umno. Saya rasa di kalangan orang Melayu, kita melihat pengaruh Umno makin meningkat dengan hebat. Lihat saja keputusan pilihan raya kecil Bukit Gantang, Manek Urai, Bagan Pinang dan Hulu Selangor.

Dalam pilihan raya Bagan Pinang dan Hulu Selangor, kita juga melihat orang-orang India sudah berpatah balik kepada Umno dan Barisan Nasional (BN). Dari keputusan-keputusan itu, saya rasa Umno kuat la ni.

Kedua, walaupun Najib didapati popular oleh kajian Merdeka Center tetapi jangan lupa, di sebelah Najib ada Datin Seri Rosmah Mansor. Walaupun saya tidak boleh mendakwa hasil dari apa yang saya tanya-tanya selama ini memberikan gambaran yang tepat, tetapi lebih 90 peratus orang yang saya tanya termasuk remaja dan kanak-kanak menyatakan mereka sangat benci kepada Rosmah.

Ada yang malah menyatakan "tengok muka Rosmah, dengar suara Rosmah pun tak boleh". Saya pernah melihat, ketika TV menyiarkan gambar Rosmah, ada budak sekolah yang saya dengar berkata, "bodoh TV ni. Orang tengah nak makan ni dia keluar gambar ***** **** ni. Gelilah!"

Waktu itu, saya betul-betul teringat kebencian rakyat terhadap Khairy Jamaluddin ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri dulu. Tetapi, dalam kes Khairy dulu saya hanya mendengar suara-suara kebencian yang teramat sangat terhadapnya. Tak pernah pula saya dengar perkataan-perkataan yang kini diluahkan terhadap Rosmah seperti "uwek!" atau "gelilah!" dan perkataan-perkataan lain yang saya tak nak la tulis di sini.

Saya ulangi, pandangan saya mungkin tidak tepat, tetapi hari demi hari saya melihat kebencian yang teramat benci terhadap Rosmah kian merata. Itu tidak termasuk orang yang tak berani nak kata.


Ulasan