E-dagang terus kuasai pasaran

e-dagang

KEPESATAN teknologi telah  menyumbang kepada peningkatan ekonomi digital dalam negara.
Angka terkini oleh Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan segmen ini menyumbang 18.2 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara, berjumlah sebanyak RM290.9 bilion pada 2016.
Sejak itu, e-dagang  berkembang pesat kerana kedua-dua sektor kerajaan dan swasta telah melabur banyak dalam industri digital.
Untuk menjejaki ekonomi teknologi pantas ini, Peta e-Dagang telah dicipta bagi tujuan penyelidikan e-dagang paling popular di Malaysia dan mencari maklumat berguna untuk perniagaan dan pengguna.
Dapatan penyelidikan yang diperoleh daripada iPrice Group (iPrice), menerangkan  Lazada telah memperluaskan pendahulunya di Malaysia menerusi perbandingan trafik dalam talian antara suku tahunan tiga (Julai-September) dan empat (Oktober-Disember) 2017.
Ini memperlihatkan peningkatan 13.8 juta pengunjung (bulanan) purata untuk Lazada dan secara tidak langsung meluaskan jurang antara Lazada dan pesaing terdekatnya, 11street dengan peningkatan purata pelawat 5.9 juta dan Shopee, peningkatan purata pelawat 5.3 apabila dibandingkan dengan suku sebelumnya.
Sementara pesaingnya dapat mencari jawapan kepada dominasi Lazada, e-dagang yang disokong Alibaba dijangka terus berkembang memandangkan pelabur dari China telah melabur US$2b (RM7.83b) ke Lazada.
Dalam pada itu, Shopee juga dilihat menunjukkan pertumbuhan mengagumkan memandangkan ia menggantikan Lelong sebagai e-dagang ketiga yang paling banyak dilawati pada suku keempat 2017, iaitu tidak lama selepas syarikat induknya, SEA memperoleh US$550m (RM2.1 bilion) dalam pembiayaan pada September 2017 dengan rancangan menggunakan kebanyakan dananya bagi membangunkan Shopee.

Lazada Vs Shopee

Walaupun Lazada mengetuai dari segi trafik laman sesawang, Shopee mengatasi Lazada sebagai aplikasi mobile terbaik di Google Play dan iOS App Store.
Keadaan ini berlaku kerana Asia Tenggara adalah rantau di mana pengguna lebih cenderung mencari dan membandingkan produk di internet menggunakan peranti mudah alih seperti telefon pintar dan tablet daripada komputer.
Baru-baru ini, iPrice membuat kajian dan menunjukkan 74 peratus trafik atas talian di Malaysia diperoleh daripada peranti mudah alih.
"Sejak pelancarannya pada tahun 2015, kewujudan Shopee yang optimis menjadi e-dagang mudah alih pertama dan berada pada kedudukan tinggi menerusi segmen kedai aplikasi, telah melihat kejayaan berkenaan apabila mendahului pesaingnya Lazada, 11street, Zalora dan Lelong.
"Kedudukan aplikasi beli-belah mudah alih ini didasarkan kepada bilangan muat turun tertinggi, bilangan penghapusan (uninstalls) terendah, aktiviti penggunaan App terbanyak, jumlah belian melalui App, penilaian pengguna dan lain-lain," kata iPrice .

Trafik meningkat

Kajian turut menunjukkan, 50 e-dagang teratas di Malaysia mengalami peningkatan trafik dalam talian sebanyak 30 peratus disebabkan jualan akhir tahun.
Malah iPrice menyatakan, semua tempoh penjualan e-dagang terpenting berlaku pada bulan-bulan terakhir 2017. Antara yang paling popular  ialah #MYCyberSale (9 - 13 Oktober; 11.11 Sale atau Singles Day  (11 November), Black Friday (24 November) dan 12.12 Sale (12 Disember).
Jelas kajian itu, tempoh penjualan paling popular adalah 12.12 Sale diikuti ‘Singles Day” di mana carian untuk promosi di Lazada, Shopee dan Zalora adalah yang tertinggi berbanding tempoh lain pada tahun 2017.
Dari sudut perkerjaan pula, Lazada, 11street, Shopee, Lelong dan Zalora telah mencipta lebih 1,000 peluang pekerjaan di Malaysia.
Bilangan terkini individu yang bekerja dalam lima e-dagang ini mungkin lebih tinggi kerana tidak semua pekerja ada akaun LinkedIn.
Bagaimanapun iPrice menyatakan,  ia jumlah yang signifikan memandangkan kerajaan Malaysia menyasarkan untuk mengatasi bilangan purata kakitangan bekerja dalam ekonomi digital menjelang 2025.

Fesyen tempatan kuasai Instagram

Dalam pada itu, jenama fesyen Malaysia lebih popular di Instagram berbanding pemain serantau dan antarabangsa seperti Zalora, Sephora dan Lazada.
Tiga e-dagang paling popular di Instagram ialah Bella Ammara, Naelofar Hijab dan Fashion Valet.
Di antara ketiga-tiga pemain ini, Fashion Valet antara e-dagang fesyen tertua di negara ini sejak 2010.
e-dagang fesyen Malaysia paling aktif di Instagram di mana mereka menerbitkan kandungan menarik secara berkala dan bekerjasama dengan pelbagai selebriti dan peminat Insta untuk mendapatkan lebih banyak pelanggan.

sinar harian

Ulasan