Langkau ke kandungan utama

E-dagang terus kuasai pasaran

e-dagang

KEPESATAN teknologi telah  menyumbang kepada peningkatan ekonomi digital dalam negara.
Angka terkini oleh Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan segmen ini menyumbang 18.2 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara, berjumlah sebanyak RM290.9 bilion pada 2016.
Sejak itu, e-dagang  berkembang pesat kerana kedua-dua sektor kerajaan dan swasta telah melabur banyak dalam industri digital.
Untuk menjejaki ekonomi teknologi pantas ini, Peta e-Dagang telah dicipta bagi tujuan penyelidikan e-dagang paling popular di Malaysia dan mencari maklumat berguna untuk perniagaan dan pengguna.
Dapatan penyelidikan yang diperoleh daripada iPrice Group (iPrice), menerangkan  Lazada telah memperluaskan pendahulunya di Malaysia menerusi perbandingan trafik dalam talian antara suku tahunan tiga (Julai-September) dan empat (Oktober-Disember) 2017.
Ini memperlihatkan peningkatan 13.8 juta pengunjung (bulanan) purata untuk Lazada dan secara tidak langsung meluaskan jurang antara Lazada dan pesaing terdekatnya, 11street dengan peningkatan purata pelawat 5.9 juta dan Shopee, peningkatan purata pelawat 5.3 apabila dibandingkan dengan suku sebelumnya.
Sementara pesaingnya dapat mencari jawapan kepada dominasi Lazada, e-dagang yang disokong Alibaba dijangka terus berkembang memandangkan pelabur dari China telah melabur US$2b (RM7.83b) ke Lazada.
Dalam pada itu, Shopee juga dilihat menunjukkan pertumbuhan mengagumkan memandangkan ia menggantikan Lelong sebagai e-dagang ketiga yang paling banyak dilawati pada suku keempat 2017, iaitu tidak lama selepas syarikat induknya, SEA memperoleh US$550m (RM2.1 bilion) dalam pembiayaan pada September 2017 dengan rancangan menggunakan kebanyakan dananya bagi membangunkan Shopee.

Lazada Vs Shopee

Walaupun Lazada mengetuai dari segi trafik laman sesawang, Shopee mengatasi Lazada sebagai aplikasi mobile terbaik di Google Play dan iOS App Store.
Keadaan ini berlaku kerana Asia Tenggara adalah rantau di mana pengguna lebih cenderung mencari dan membandingkan produk di internet menggunakan peranti mudah alih seperti telefon pintar dan tablet daripada komputer.
Baru-baru ini, iPrice membuat kajian dan menunjukkan 74 peratus trafik atas talian di Malaysia diperoleh daripada peranti mudah alih.
"Sejak pelancarannya pada tahun 2015, kewujudan Shopee yang optimis menjadi e-dagang mudah alih pertama dan berada pada kedudukan tinggi menerusi segmen kedai aplikasi, telah melihat kejayaan berkenaan apabila mendahului pesaingnya Lazada, 11street, Zalora dan Lelong.
"Kedudukan aplikasi beli-belah mudah alih ini didasarkan kepada bilangan muat turun tertinggi, bilangan penghapusan (uninstalls) terendah, aktiviti penggunaan App terbanyak, jumlah belian melalui App, penilaian pengguna dan lain-lain," kata iPrice .

Trafik meningkat

Kajian turut menunjukkan, 50 e-dagang teratas di Malaysia mengalami peningkatan trafik dalam talian sebanyak 30 peratus disebabkan jualan akhir tahun.
Malah iPrice menyatakan, semua tempoh penjualan e-dagang terpenting berlaku pada bulan-bulan terakhir 2017. Antara yang paling popular  ialah #MYCyberSale (9 - 13 Oktober; 11.11 Sale atau Singles Day  (11 November), Black Friday (24 November) dan 12.12 Sale (12 Disember).
Jelas kajian itu, tempoh penjualan paling popular adalah 12.12 Sale diikuti ‘Singles Day” di mana carian untuk promosi di Lazada, Shopee dan Zalora adalah yang tertinggi berbanding tempoh lain pada tahun 2017.
Dari sudut perkerjaan pula, Lazada, 11street, Shopee, Lelong dan Zalora telah mencipta lebih 1,000 peluang pekerjaan di Malaysia.
Bilangan terkini individu yang bekerja dalam lima e-dagang ini mungkin lebih tinggi kerana tidak semua pekerja ada akaun LinkedIn.
Bagaimanapun iPrice menyatakan,  ia jumlah yang signifikan memandangkan kerajaan Malaysia menyasarkan untuk mengatasi bilangan purata kakitangan bekerja dalam ekonomi digital menjelang 2025.

Fesyen tempatan kuasai Instagram

Dalam pada itu, jenama fesyen Malaysia lebih popular di Instagram berbanding pemain serantau dan antarabangsa seperti Zalora, Sephora dan Lazada.
Tiga e-dagang paling popular di Instagram ialah Bella Ammara, Naelofar Hijab dan Fashion Valet.
Di antara ketiga-tiga pemain ini, Fashion Valet antara e-dagang fesyen tertua di negara ini sejak 2010.
e-dagang fesyen Malaysia paling aktif di Instagram di mana mereka menerbitkan kandungan menarik secara berkala dan bekerjasama dengan pelbagai selebriti dan peminat Insta untuk mendapatkan lebih banyak pelanggan.

sinar harian

Ulasan

Catatan Minggu lepas popular

Dua syarikat internet dan pengarahnya didenda RM20 juta

KUALA LUMPUR, 16 Ogos (Bernama) -- Dua syarikat perusahaan internet serta dua pengarahnya didenda keseluruhan RM20 juta oleh Mahkamah Sesyen Ampang di sini atas pelbagai tuduhan mengeluarkan instrumen pembayaran wang elektronik yang tidak diluluskan Bank Negara Malaysia (BNM), mempromosi skim piramid dan terlibat dalam pengubahan wang haram sejak 2012.

Hakim Suzana Hussin menjatuhkan hukuman itu ke atas Syarikat MFace International Sdn Bhd (Mface), Syarikat MBI Marketing Sdn Bhd (MBI), pengarah Mface, Kau Fong Seng, 35, dan pengarah MBI, Teow Wooi Huat, 52, selepas wakil syarikat tersebut dan kedua-dua lelaki itu menukar pengakuan kepada bersalah pada sebutan semula kes  hari ini.

Syarikat Mface didenda  masing-masing RM7 juta dan RM2.5 juta bagi pertuduhan mempromosikan skim piramid iaitu skim MFC Club dan pertuduhan mengeluarkan suatu instrumen pembayaran yang telah ditetapkan iaitu wang elektronik yang diperuntukkan di bawah Seksyen 24(1) Akta Sistem Pembayaran 2003.

Kedua-dua kesala…

Celcom, Huawei jalin kerjasama guna platform pengkomputeran

CELCOM Axiata Berhad telah menandatangani perjanjian dengan Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd bagi menggunakan Platform Penyelesaian Operasi Pengkomputeran Awan dan Perisian Sebagai Perkhidmatan.
Menerusi perjanjian itu, Celcom menjadi yang pertama di negara ini menggunakan Perkhidmatan Sokongan Operasi berasaskan Pengkomputeran Awan sepenuhnya bagi mempertingkat kecekapan dalam automasi dan kepintaran pengurusan rangkaian, seterusnya memberi kelancaran dalam perjalanan Celcom untuk menjadi syarikat digital.  
Ketua Pegawai Teknologi Celcom Axiata Berhad, Amandeep Singh berkata, melalui kerjasama ini, Huawei berhasrat mengetengahkan penyelesaian AUTIN™ dimilikinya serta berkongsi pengalaman global dengan Celcom dalam usaha mencapai operasi rangkaian lebih divisualkan, diautomasi dan pintar.Platform Operasi Digital ini menggabungkan Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence, AI) dan teknologi Machine Learning, dijana oleh Perkhidmatan Operasi Sesawang (Operation Web Services, OWS)…

Syarikat MLM terkemuka di malaysia CNI Malaysia kini berwajah baru.

CNI Malaysia kini berwajah baru dan menggunakan sistem online dalam bisnesnya. Mereka memperkenalkan O2O frenz plan.

Apa itu o2o frenz plan? o2o frenz plan adalah MENJANA KEUNTUNGAN SETIAP KALI ANDA BERBELANJA. Dengan pengalaman CNI 30 tahun dalam industri MLM di malaysia.

CNI malaysia menyediakan tawan paling hebat dan diskaun untuk 7 juta produk dan termasuk produk CNI yang bertarah GMP.

O2O plan juga adalah peluang terbaik untuk rakyat malaysia memulakan perniagaan secara online. Hanya bermodal permulaan RM50 sahaja anda sudah layak untuk menyertai plan O2O plan terkini CNI Malaysia.

jika anda berminat boleh layari link ini : www.cni.my/976745/o2o


www.gajimasyuk.com

Pelabur jangan panik!

AMANAH Saham Nasional Berhad (ASNB), anak syarikat unit amanah Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang juga pengurus tabung Amanah Saham Bumiputera (ASB), menasihati para pelabur berwaspada dan tidak berkongsi maklumat peribadi dan pelaburan dengan pihak yang tidak dikenali.
Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif ASNB, Mohammad Hussin menasihati para pelabur supaya tidak melayan sebarang panggilan yang bertanyakan mengenai butiran pelaburan walaupun pemanggil mendakwa mereka adalah pegawai bank mahupun pegawai ASNB sendiri.
"Sebagai pengurus unit amanah yang mengurus lebih 229 bilion unit dalam edaran milik lebih 13.4 juta pemegang akaun, ASNB sentiasa komited melindungi wang pelabur dengan menggunakan sistem keselamatan terbaik.“Jika menerima sebarang panggilan yang mencurigakan, pelabur disarankan jangan mudah panik dan tidak membuat sebarang transaksi membabitkan pengeluaran ASB atau unit amanah ASNB yang lain.
"Pelabur diminta untuk peka dan mengambil tahu mengenai …

Dato' Omar Abu Bakar - Saya Terlibat Dalam Perancangan Fitnah Liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (video panas!!)

[Klik Start Jika Nak Dengar Radio] Eksklusif Bersama Radio CiliFM Buat Permintaan Lagu Klik SINI

Catatan popular daripada blog ini

Ceramah Anwar Ibrahim Di Gopeng (Video)

Ceramah terbaru Anwar : KlikSINI

Ceramah Terkini!!! Mat Sabu (video)

Mat Sabu: Buat Perubahan Besar Kita Ambil Ahli Putrajaya


Dato' Omar Abu Bakar - Saya Terlibat Dalam Perancangan Fitnah Liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (video panas!!)

[Klik Start Jika Nak Dengar Radio] Eksklusif Bersama Radio CiliFM Buat Permintaan Lagu Klik SINI