Langkau ke kandungan utama

Media Islam Melaporkan : Ingin Serang Daulah Islam, Militer Syi’ah Iraq Salah Jatuhkan Bom, 12 Tewas

Ingin Serang Daulah Islam, Militer Syi’ah Iraq Salah Jatuhkan Bom, 12 Tewas

Shoutussalam – Militer Syi’ah Iraq melakukan kesalahan fatal. Senin, (6/7) jet tempur Sukhoi menjatuhkan bom di wilayah Baghdad. Sedikitnya 12 nyawa warga sipil melayang dalam insiden salah sasaran tersebut. Termasuk tiga bocah dan dua perempuan. Selain itu, tidak kurang dari 25 warga yang lain terluka gara-gara insiden salah mengebom tersebut.

”Terjadi kesalahan teknis yang membuat pesawat militer itu mengalami gangguan dan menjatuhkan bom,” terang Brigjen Saad Maan Ibrahim, juru bicara militer Iraq. Bom salah sasaran itu menghancurluluhkan sejumlah rumah di kawasan Baghdad Jadida di sisi timur ibu kota.
Biasanya militer menggunakan pesawat tersebut untuk menggempur Mujahidin Daulah Islam / Islamic State (IS). Saat insiden terjadi, menurut Ibrahim, pesawat buatan Rusia itu sedang dalam perjalanan kembali ke Pangkalan Udara Rasheed.

Sebelumnya, bersama sejumlah Sukhoi yang lain, pesawat tersebut memang melakukan pengeboman di wilayah Daulah Islam. Ibrahim menduga, salah satu bom di pesawat yang lantas menghantam permukiman itu tersangkut saat ditembakkan ke sasaran.

Akhirnya, bom yang tersangkut tersebut jatuh ke area yang tidak masuk bidikan ketika pesawat kembali ke pangkalan. Tiga rumah rata dengan tanah karena bom Sukhoi tersebut.


“Selain membuat tiga rumah rusak parah, ledakan bom itu membuat sejumlah rumah dan bangunan lainnya hancur. Termasuk harta benda warga,” imbuh Ibrahim. Senin (6/7) stasiun televisi pemerintah menayangkan situasi di Baghdad Jadida pasca jatuhnya bom Sukhoi di permukiman warga. Beberapa pria dalam balutan jumpsuit oranye dan helm biru terlihat sibuk menggali reruntuhan.

Tim penyelamat berlomba dengan waktu untuk menyelamatkan para korban yang mungkin masih bernyawa, tapi tertimbun puing. Sedikitnya satu korban selamat berhasil dievakuasi dari balik reruntuhan kemarin. Korban itu langsung dibaringkan di atas tandu, diselimuti dan kemudian dilarikan ke rumah sakit dengan ambulans.

Belum jelas sampai kapan militer akan mengerahkan timnya untuk menyisir lokasi tersebut guna mencari korban. Untuk sementara, aparat menyegel area permukiman yang kejatuhan bom tersebut.
Sejak pasukan Amerika Serikat (AS) hengkang dari Iraq pada 2011, pemerintah Negeri Seribu Satu Malam itu kewalahan menghadapi serangan bertubi-tubi dari Daulah Islam (Islamic State/IS).

Semakin hari Daulah Islam semakin kuat dan semakin meluas wilayahnya. Hampir seluruh wilayah di utara dan barat Iraq sudah jatuh ke tangan Daulah Islam/IS pada akhir tahun lalu. Karena itu, pasukan Syi’ah Iraq gencar melancarkan serangan pengeboman di berbagai wilayah Daulah Islam.

Sukhoi jenis Su-25 yang tidak sengaja menjatuhkan bom di kawasan Baghdad Jadida itu adalah armada hibah dari Rusia dan Iran. Iraq menerima pesawat-pesawat tersebut tahun lalu. Rusia dan Iran sengaja menyumbangkan jet-jet tempur untuk mendukung militer Syi’ah Iraq. Khususnya perang melawan Daulah Islam/IS yang menguasai hampir seluruh wilayah Iraq.

Sebenarnya, Su-25 adalah pesawat yang cukup tangguh dan presisi untuk melancarkan serangan ke darat. Namun, armada Su-25 milik militer Syi’ah Iraq itu bukanlah pesawat baru. Jet-jet tempur tersebut sudah tua. Karena itu, fungsi pesawat-pesawat tersebut sudah tidak maksimal.

Iraq membutuhkan armada jet tempur yang lebih baru. Beberapa waktu lalu AS telah menyanggupi pemesanan 36 pesawat F-16 untuk Iraq.Sayang, sampai sekarang belum ada satu pesawat pun yang dikirimkan ke Iraq. AS malah mengirimkan pesanan pertama F-16 itu ke Arizona, tempat pasukan Syi’ah Iraq menjalani pelatihan militer.

[ayuz/AFP/Al-Jazeera].

Ulasan

Catat Ulasan

Ulaslah Yang Terbaik..

Catatan Minggu lepas popular

RHB perkenal aplikasi perbankan mudah alih baharu

RHB Bank Bhd (RHB) memperkenalkan aplikasi perbankan mudah alih RHB Reflex yang baharu, menawarkan keupayaan pengurusan aliran tunai serba boleh kepada pelanggan perniagaan. RHB berkata aplikasi tersebut membolehkan pengguna menggunakan semua jenis transaksi melalui mudah alih, termasuk pembayaran pukal, pembayaran tunggal, pengurusan gaji dan pembayaran bil.
Ng berkata langkah itu sejajar dengan inisiatif transformasi digital bank dan setakat ini, bank itu menyaksikan peningkatan pelanggan baharu bagi platform digitalnya sebanyak 25 peratus dari segi tahun ke tahun.“la turut membolehkan pengguna melihat semua akaun dan transaksi yang dilakukan oleh syarikat dan anak syarikat mereka,” kata Ketua Perbankan Perniagaan dan Transaksi Kumpulan Jeffrey Ng Eow Oo dalam kenyataan hari ini.
Pelanggan RHB Business Current Account dan RHB Reflex di Malaysia dan Singapura kini boleh memuat turun aplikasi mudah alih Reflex di Apple App Store dan Google Play Store secara percuma dan tanpa sebarang …

U Mobile tandatangan perjanjian kemudahan pinjaman RM1bilion

U Mobile Sdn Bhd telah menandatangani perjanjian kemudahan pinjaman bertempoh berjumlah RM1 bilion selama tiga tahun bersama United Overseas Bank (Malaysia) Bhd (UOB Malaysia) bagi tujuan pembiayaan program perbelanjaan modalnya (CAPEX). Ketua Pegawai Eksekutif U Mobile, Wong Heang Tuck berkata, jumlah ini akan digunakan bagi memperluaskan dan memperbaiki rangkaiannya di seluruh negara.
"Suntikan segar ini juga berupaya beri lonjakan dan mempercepatkan strategi pembangunan rangkaian kami. Tidak lama lagi, pelanggan akan menikmati pengalaman penggunaan rangkaian yang jauh lebih baik di seluruh Malaysia," katanya.      "U Mobile gembira atas sokongan UOB Malaysia. Perjanjian kemudahan kredit sebanyak RM1 bilion ini adalah antara perjanjian terbesar dan ia mencerminkan keyakinan pihak bank kepada kualiti kredit dan asas perniagaan U Mobile.
sinar harian
www.gajimasyuk.com

Syarikat MLM terkemuka di malaysia CNI Malaysia kini berwajah baru.

CNI Malaysia kini berwajah baru dan menggunakan sistem online dalam bisnesnya. Mereka memperkenalkan O2O frenz plan.

Apa itu o2o frenz plan? o2o frenz plan adalah MENJANA KEUNTUNGAN SETIAP KALI ANDA BERBELANJA. Dengan pengalaman CNI 30 tahun dalam industri MLM di malaysia.

CNI malaysia menyediakan tawan paling hebat dan diskaun untuk 7 juta produk dan termasuk produk CNI yang bertarah GMP.

O2O plan juga adalah peluang terbaik untuk rakyat malaysia memulakan perniagaan secara online. Hanya bermodal permulaan RM50 sahaja anda sudah layak untuk menyertai plan O2O plan terkini CNI Malaysia.

jika anda berminat boleh layari link ini : www.cni.my/976745/o2o


www.gajimasyuk.com

Landasan Perjuangan Saya Ialah Islam-Mat Sabu

GOMBAK 11 SEPT : Tidak ada yang harus diragui kerana pegangan dan perjuangannya sejak kecil berteraskan Islam, sementara ceritera bahawa beliau menyokong komunis pula hanya ditimbulkan oleh akhbar yang semakin hilang kredibilitinya seperti Utusan Malaysia.

Oleh itu kata timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu, tidak ada apa yang perlu dikhuatirkan kerana tidak ada apa yang pernah berubah seperti yang didakwa oleh media milik Umno-Barisan Nasional itu.

"Saya memilih perjuangan atas dasar Islam. Masa remaja dulu saya pilih Abim (Angkatan Belia Islam Malaysia). Kemudian tahun 1978 saya sertai perjuangan parti Islam (PAS), sokong perjuangan ulama.

"Sepanjang saya berpidato idola saya adalah Syed Qutb, Imam Hasan Al-Banna, Jamaludin Al-Afghani, dan ulama-ulama lain.

"Tiba-tiba saya dituduh komunis, tak sedih ke tuan-tuan? Jahat sungguh," katanya dalam ceramah di Dewan Kolej Universiti Islam Dr Zulkifli Muhammad (KUIZM), Taman Melewar malam tadi.

Beliau berkata demik…

Celcom Xpax tawar pelan internet sehingga 15GB

Zalman Aefendy (dua, kanan) pada majlis pengenalan pelan Xpax baharu. CELCOM Xpax memperkenalkan Pelan Internet Xpax yang menawarkan sehingga 15GB kuota internet bersama Music Walla dan Video Walla Percuma.
Pelanggan juga dapat menikmati ciri tambahan yang dipertingkatkan untuk melengkapi gaya hidup digital mereka seperti Pelan Harian RM5 (2GB), Pelan Mingguan RM6 (500MB), RM19 (5GB) dan Pelan Bulanan RM79 (15GB, dengan Music Walla percuma dan 15GB Video Walla).
Ketua Pegawai Pemasaran Celcom Axiata Berhad, Zalman Aefendy Zainal Abidin berkata, pelan Internet Xpax dan ciri tambahannya adalah tawaran yang terhebat bagi memenuhi gaya hidup digital pelanggan.
“Kami inginkan pelanggan menikmati pengalaman internet digital terbaik dengan rangkaian Lightning Fast LTE Celcom, tanpa kebimbangan kehabisan kuota data.
“Celcom komited memenuhi kehendak pelanggan prabayar yang menginginkan lebih banyak internet dengan harga berpatutan, tanpa sebarang kerumitan. Dengan Xpax #nokelentong, apa yang …

Catatan popular daripada blog ini

Ceramah Anwar Ibrahim Di Gopeng (Video)

Ceramah terbaru Anwar : KlikSINI

Ceramah Terkini!!! Mat Sabu (video)

Mat Sabu: Buat Perubahan Besar Kita Ambil Ahli Putrajaya


Dato' Omar Abu Bakar - Saya Terlibat Dalam Perancangan Fitnah Liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (video panas!!)

[Klik Start Jika Nak Dengar Radio] Eksklusif Bersama Radio CiliFM Buat Permintaan Lagu Klik SINI