Langkau ke kandungan utama

76% rakyat Malaysia beli-belah online sekali sebulan

beli-belah online



KUALA LUMPUR - Kepopularan beli-belah dalam talian dalam kalangan rakyat Malaysia telah meningkat sembilan peratus berbanding tahun lepas, dengan 76 peratus rakyat Malaysia menyatakan mereka membeli-belah dalam talian sekurang-kurangnnya sekali dalam sebulan.
“Trend ini lebih tinggi dalam kalangan millennial, dengan 82 peratus daripada mereka membeli-belah dalam talian sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan," demikian menurut Kajian Sikap Pembayaran Pengguna Visa.

Kajian itu juga menunjukkan kategori teratas untuk belian dalam talian adalah pembayaran bil (58 peratus), fesyen dan aksesori (52 peratus) dan perjalanan, 52 peratus.
Ia sama dengan data daripada VisaNet, di mana kategori teratas perbelanjaan oleh rakyat Malaysia adalah untuk perjalanan, pembayaran insurans dan telekomunikasi, katanya.
Dalam satu kenyataan hari ini, Pengurus Negara Visa untuk Malaysia, KB Ng berkata, kepopularan beli-belah dalam talian dalam kalangan rakyat Malaysia telah meningkat, di mana lebih 20 peratus pertumbuhan dalam perbelanjaan dalam e-dagang telah dicatat.
“Wujud peningkatan trend di mana lebih ramai rakyat Malaysia menggunakan peranti mudah alih mereka untuk membeli-belah dalam talian. Kajian itu menunjukkan 57 peratus rakyat Malaysia menggunakan telefon mudah alih mereka untuk membeli-belah sekurang-kurangnngya sekali sebulan dalam talian," kata Ng.

Membeli-belah dalam talian juga telah berubah dengan pengenalan penyedia perkhidmatan atas permintaan seperti Uber, Grab dan Food Panda, kata Ng.
Ng berkata, 54 peratus rakyat Malaysia telah menggunakan perkhidmatan tersebut tahun lalu dan kemudahan adalah sebab utama untuk mereka menggunakannya, diikuti dengan boleh membeli-belah dengan selesa di rumah sendiri.
Pengalaman pembayaran tidak kelihatan ini telah merubah pengalaman pemegang kad kerana mereka tidak perlu mengeluarkan kad pembayaran atau tunai untuk membayar produk atau perkhidmatan yang dibeli kerana butiran pemegang kad disimpan menggunakan penyelesaian kad pada fail, kata Ng.

“Kami percaya pengalaman pembayaran pengguna akan terus berubah kepada yang lebih baik kerana kita melihat lebih banyak penyedia pembayaran berusaha keras meningkatkan pengalaman pembayaran untuk rakyat Malaysia," kata Ng.
Sementara itu, Ng berkata, perkhidmatan atas permintaan juga telah meningkatkan harapan pengguna kerana mereka mengharapkan masa penyerahan yang lebih pantas.
Ng berkata, 52 peratus rakyat Malaysia menggunakan perkhidmatan penghantaran makanan atas permintaan sekurang-kurangnya sekali sebulan dan 53 peratus mengharapkan tempahan makanan mereka untuk sampai kepada mereka dalam 30 minit.
Mengenai kaedah pembayaran pada masa depan, Ng berkata, 57 peratus daripada pengguna yang mahu membayar perkhidmatan penghantaran makanan melalui perkhidmatan atas permintaan berkata, mereka ingin membayarnya melalui dompet mudah alih, 47 peratus menggunakan peranti yang boleh dipakai, 36 peratus daripada mereka menggunakan kad pembayaran pradaftar dan 17 peratus melalui WhatsApp. - Bernama

Ulasan

Catatan Minggu lepas popular

Dua syarikat internet dan pengarahnya didenda RM20 juta

KUALA LUMPUR, 16 Ogos (Bernama) -- Dua syarikat perusahaan internet serta dua pengarahnya didenda keseluruhan RM20 juta oleh Mahkamah Sesyen Ampang di sini atas pelbagai tuduhan mengeluarkan instrumen pembayaran wang elektronik yang tidak diluluskan Bank Negara Malaysia (BNM), mempromosi skim piramid dan terlibat dalam pengubahan wang haram sejak 2012.

Hakim Suzana Hussin menjatuhkan hukuman itu ke atas Syarikat MFace International Sdn Bhd (Mface), Syarikat MBI Marketing Sdn Bhd (MBI), pengarah Mface, Kau Fong Seng, 35, dan pengarah MBI, Teow Wooi Huat, 52, selepas wakil syarikat tersebut dan kedua-dua lelaki itu menukar pengakuan kepada bersalah pada sebutan semula kes  hari ini.

Syarikat Mface didenda  masing-masing RM7 juta dan RM2.5 juta bagi pertuduhan mempromosikan skim piramid iaitu skim MFC Club dan pertuduhan mengeluarkan suatu instrumen pembayaran yang telah ditetapkan iaitu wang elektronik yang diperuntukkan di bawah Seksyen 24(1) Akta Sistem Pembayaran 2003.

Kedua-dua kesala…

Celcom, Huawei jalin kerjasama guna platform pengkomputeran

CELCOM Axiata Berhad telah menandatangani perjanjian dengan Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd bagi menggunakan Platform Penyelesaian Operasi Pengkomputeran Awan dan Perisian Sebagai Perkhidmatan.
Menerusi perjanjian itu, Celcom menjadi yang pertama di negara ini menggunakan Perkhidmatan Sokongan Operasi berasaskan Pengkomputeran Awan sepenuhnya bagi mempertingkat kecekapan dalam automasi dan kepintaran pengurusan rangkaian, seterusnya memberi kelancaran dalam perjalanan Celcom untuk menjadi syarikat digital.  
Ketua Pegawai Teknologi Celcom Axiata Berhad, Amandeep Singh berkata, melalui kerjasama ini, Huawei berhasrat mengetengahkan penyelesaian AUTIN™ dimilikinya serta berkongsi pengalaman global dengan Celcom dalam usaha mencapai operasi rangkaian lebih divisualkan, diautomasi dan pintar.Platform Operasi Digital ini menggabungkan Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence, AI) dan teknologi Machine Learning, dijana oleh Perkhidmatan Operasi Sesawang (Operation Web Services, OWS)…

Syarikat MLM terkemuka di malaysia CNI Malaysia kini berwajah baru.

CNI Malaysia kini berwajah baru dan menggunakan sistem online dalam bisnesnya. Mereka memperkenalkan O2O frenz plan.

Apa itu o2o frenz plan? o2o frenz plan adalah MENJANA KEUNTUNGAN SETIAP KALI ANDA BERBELANJA. Dengan pengalaman CNI 30 tahun dalam industri MLM di malaysia.

CNI malaysia menyediakan tawan paling hebat dan diskaun untuk 7 juta produk dan termasuk produk CNI yang bertarah GMP.

O2O plan juga adalah peluang terbaik untuk rakyat malaysia memulakan perniagaan secara online. Hanya bermodal permulaan RM50 sahaja anda sudah layak untuk menyertai plan O2O plan terkini CNI Malaysia.

jika anda berminat boleh layari link ini : www.cni.my/976745/o2o


www.gajimasyuk.com

Pelabur jangan panik!

AMANAH Saham Nasional Berhad (ASNB), anak syarikat unit amanah Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang juga pengurus tabung Amanah Saham Bumiputera (ASB), menasihati para pelabur berwaspada dan tidak berkongsi maklumat peribadi dan pelaburan dengan pihak yang tidak dikenali.
Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif ASNB, Mohammad Hussin menasihati para pelabur supaya tidak melayan sebarang panggilan yang bertanyakan mengenai butiran pelaburan walaupun pemanggil mendakwa mereka adalah pegawai bank mahupun pegawai ASNB sendiri.
"Sebagai pengurus unit amanah yang mengurus lebih 229 bilion unit dalam edaran milik lebih 13.4 juta pemegang akaun, ASNB sentiasa komited melindungi wang pelabur dengan menggunakan sistem keselamatan terbaik.“Jika menerima sebarang panggilan yang mencurigakan, pelabur disarankan jangan mudah panik dan tidak membuat sebarang transaksi membabitkan pengeluaran ASB atau unit amanah ASNB yang lain.
"Pelabur diminta untuk peka dan mengambil tahu mengenai …

Dato' Omar Abu Bakar - Saya Terlibat Dalam Perancangan Fitnah Liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (video panas!!)

[Klik Start Jika Nak Dengar Radio] Eksklusif Bersama Radio CiliFM Buat Permintaan Lagu Klik SINI

Catatan popular daripada blog ini

Ceramah Anwar Ibrahim Di Gopeng (Video)

Ceramah terbaru Anwar : KlikSINI

Ceramah Terkini!!! Mat Sabu (video)

Mat Sabu: Buat Perubahan Besar Kita Ambil Ahli Putrajaya


Dato' Omar Abu Bakar - Saya Terlibat Dalam Perancangan Fitnah Liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (video panas!!)

[Klik Start Jika Nak Dengar Radio] Eksklusif Bersama Radio CiliFM Buat Permintaan Lagu Klik SINI