Anak Muda Komen Isu Dr Asri, Sokong Anwar.

Komen Anak Muda kepada penulis Pandak Tukan
06 November 2010
: http://ureka.asia/2010/11/surat-terbuka-kepada-dr-muhammad-nur-manuty/


Maaf kepada tuan penulis.. saya ingin berkongsi pandangan saya tentang kepimpinan anwar, sebagai anak muda dan blm pernah terlibat secara langsung dalam politik.. mungkin saya masih cetek pengalaman, tetapi sekurang2nya sy ingin berkongsi pandangan dari sudut pandang saya…

1) Tentang sosok tubuh anwar sendiri: Dia bukan maksum, dan selalu salah… terbukti dgn kesilapan demi kesilapan dia dalam menilai teman2 terdekat dia.. Dia juga bukan perfect, segalanya bersih dan baik… Cuma pada saya.. satu hal yg menyebabkan dia masih diperlukan dalam memimpin perubahan ini adalah keberanian dia!! Keberanian berdepan dgn rejim pemerintah yg korup dan dah lama berkuasa, berdepan dgn sistem kehakiman dan keadilan yg pincang… Tidak byk pemimpin yg punya keberanian dan sanggup berjuang sebegini…

2) Isu Moral, akhlak, kemaruk nak jadi PM dll: Maaf saya kurang bersetuju dgn saudara… Dia blh pilih utk jd PM dgn aman, dan blh meneruskan kebejatan moral dan akhlaknya (jika benar).. hanya dgn mengikut segala kemahuan Tun Mahathir dulu,.. ternyata dia memilih jalan kiri dan sekarang terpaksa bergelumang dan berjuang mempertahankan maruah dia..

3) Isu memimpin PR: memang tidak dinafikan byk pemimpin2 baru spt DS Nizar dll perlu diberi ruang dan peluang, tapi menurut saya.. masih belum kena pada masanya.. sekurang2nya DSAI, TG Nik Aziz, TG Hj Hadi, Karpal sigh, Lim Kit siang masih diperlukan utk meneruskan tekad dan iltizam utk menumbangkan BN.. setelah itu baru sesuai.. Tokoh2 ini telah byk pengalaman bergelumang dgn segala mehnah dan tipu daya Umno dan BN.. oleh itu sentuhan mereka sgt2 diperlukan selagi BN memerintah…

4) terakhir komen saya ttg cadangan Dr Asri… Beliau perlu lebih spesifik, jelas, mengemukakan isu dan hujah.. serta sebab kenapa dia minta DSAI berundur.. jangan hanya menimbulkan persepsi.. mana yg salah, tegur secara spesifik serta bukti2 yg jelas… Bukan kita tidak berlapang dada menerima teguran, tapi biar jelas apa yg ditegur… tidak sekadar asumsi shj. Berlapang dada, utk mengevaluasi diri.. dan utk evaluasi perlu sesuatu yg jelas dan terukur…

Sekian, sedikit pandangan saya tentang isu ini.. Ujung2nya semua kita harus berusaha utk tidak taklid dan taksub membabi buta.. sama ada pada kelompok mahupun individu tertentu…

Ulasan